Van prospecten klanten maken?

Doe aan lead generation.

Van prospecten klanten maken? Doe aan lead generation.

23 sep 2021
Van prospecten klanten maken? Doe aan lead generation.

Wat is lead generation?

Een lead is eigenlijk een prospect, een potentiële klant. Iemand die mogelijk interesse heeft in jouw producten of diensten dus. Van die leads wil jij natuurlijk klanten maken. Dat is wat we lead generation noemen. “Makkelijker gezegd dan gedaan,” denk je? Geen zorgen: als je het slim aanpakt, lukt dat best. Je gaat natuurlijk niet in het wilde weg mensen aanspreken. Je doet niet aan cold calling of spammen. Nee, je gaat doelgericht en doordacht te werk om de beste resultaten te behalen.

De aangewezen aanpak

Eerst en vooral bepaal je een doelgroep. Stel dat je babyartikelen verkoopt, dan wil je bijvoorbeeld vooral jonge ouders bereiken. Of grootouders die graag verwennen. Je zoekt met andere woorden de mensen bij wie de kans het grootst is dat zij jouw product of dienst nodig hebben. Vervolgens start je een eerste campagne, gefocust op brand awareness. Het doel? Jouw bedrijf leren kennen. Vergelijk het met een eerste date. Dan stel je jezelf voor en leer je elkaar kennen. Maar je vraagt de persoon in kwestie niet meteen ten huwelijk, toch? Je zorgt er dus vooral voor dat je gezien wordt. Op verschillende manieren: online met videocampagnes, social advertenties, Google Display, enzovoort. Of offline via huis-aan-huisfolders, advertenties in magazines, billboards, …

Een tweede campagne betreft dan de connectie. Echt een stevige relatie opbouwen, dat is de bedoeling. Je motiveert je leads om zich in te schrijven op je nieuwsbrief, een brochure te downloaden, een offerte aan te vragen, … Je vraagt je doelgroep om actie te ondernemen op jouw website of landingspagina. Zo verzamel je waardevolle data die het mogelijk maken om hen later opnieuw te contacteren.

Tips voor een tiptop lead generation

1 - Ken je prospect

Je weet hoe je doelgroep eruitziet. Dan probeer je ook te achterhalen hoe deze mensen graag benaderd worden, hoe en waar ze shoppen, of ze snelle beslissers zijn of liever eerst vergelijken met andere merken, enzovoorts. Hierop kan je je aanpak aanpassen.

2 - Creëer ambassadeurs

Nog makkelijker: spoor je huidige klanten aan om aan lead generation te doen. Beloon hen als ze een nieuwe klant aanbrengen met een korting of cadeautje. Hoe zou je zelf zijn? Als je vriend, familielid of buur je vertelt hoe tevreden hij is over een item of service, ben je toch sneller overtuigd?

3 - Optimaliseer je website

Om professioneel over te komen bij je leads en klanten én om het websiteverkeer te tracken (met respect voor GDPR), heb je een degelijke en aantrekkelijke website nodig. Zet daar dus volop op in.

Tools en trends voor je B2B lead generation

Specifiek inzetten op een B2B-doelgroep? Dat kan perfect. Er zijn tal van tools beschikbaar om te checken welke bedrijven je website bezoeken. Je krijgt zelfs een volledig overzicht van hun gedrag op je website. Zo weet je welke pagina’s en content het beste werken. En kan je daarop voortbouwen.

Campagnes voor jouw lead generation realiseren? Je mailings, website en sociale media inzetten om je leads zo efficiënt mogelijk te bereiken? Onze ContentMakers creëren met plezier online impact voor jouw business. Neem vandaag nog contact op.

Klinkt het allemaal iets te ingewikkeld?

Onze ContentMakers weten er alles van! Neem dus gerust contact op met ons team en wij helpen je graag verder.

contact opnemen

Benieuwd naar onze aanpak?

ontdek het hier
Bekijk ook ...
Van prospecten klanten maken? Doe aan lead generation.
23
Sep
2021
Van prospecten klanten maken? Doe aan lead generation.

Wil je je business een boost geven en je klantenbestand fors uitbreiden? Maar weet je niet goed hoe je de juiste mensen bereikt? Of hoe je van potentiële geïnteresseerden…

Een old school reclamefolder 
blijft verbazend goed scoren
7
Sep
2021
Een old school reclamefolder 
blijft verbazend goed scoren

Huis-aan-huis blaadjes hebben nog altijd een straffe impact op ons aankoopgedrag. We vinden folders minder storend dan andere reclamevormen en blijven ook in…

Mijn B2B-netwerk uitbreiden. Hoe doe ik dat?
24
Aug
2021
Mijn B2B-netwerk uitbreiden. Hoe doe ik dat?

Als ondernemer is netwerken part of the job. En dan hebben we het niet enkel over de talrijke events van ondernemersverenigingen. Ook een slim gebruik van je…