De kleur van je logo:
zegen of … vloek?

17 oktober 2023

Met kleur beken je kleur. En vertel je je potentiële klant waarvoor je staat. Grote merken kiezen hun brandingskleuren met veel precisie maar hoe zit het met jouw kleurenpalet?

De kleur van je logo: zegen of … vloek?

Ook bij de oprichting van een eenmanszaak of de lancering van het nieuwe elan van je kmo is de kleurkeuze voor je logo en huisstijl van kapitaal belang. Laat het dus niet blauwblauw en denk goed na over de tint die je imago het meest zint. Anders gezegd: kies de kleur die je merk op de juiste manier in de verf zet. Zo word je geen grijze muis, maar val je op in de massa.

Ondersteuning nodig bij het uitzetten van jouw huisstijl?

Onze ContentMakers helpen je graag. We kiezen de juiste kleuren, vormen & spelen met toffe ontwerpen.

Ontdek onze kunsten

Jong geleerd

Kleuren roepen emoties en associaties op. Ze beïnvloeden ons humeur en onze houding. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen kleuren op verschillende manieren interpreteren en verwerken. Al van jongs af aan krijgen we bovendien gevoelens aangeleerd bij het zien van een kleur. Neem nu rood. Dat wordt vaak gebruikt om mensen aan te zetten tot actie, te wijzen op gevaar of de aandacht te trekken. Blauw doet dan weer precies het omgekeerde door zijn kalme en zakelijke uitstraling. Het begrijpen van die kleurenpsychologie is cruciaal voor de marketinginspanningen van je bedrijf. Een verkeerde selectie kan zelfs schade toebrengen aan je merkimago of je merk onderdompelen in de anonimiteit. 

Besef de impact

“Is dit niet allemaal wat overroepen?”, horen we je denken? “Ik kies toch gewoon voor mijn lievelingskleur!” Dat kan perfect, maar weet dan dat je je op glad ijs begeeft. Jouw favoriete kleur zegt misschien iets over jou, maar geeft je doelgroep geen zicht op wat je wilt uitstralen met je bedrijf. En draagt al zeker niet bij tot een grotere naamsbekendheid of de finale keuze van de consument. Want dat is precies wat kleuren doen. Veel meer dan geluid of geur doen ze ons linken maken met een merk. Maar liefst 85% van de mensen kiest voor een product op basis van het visuele aspect.

Cultuur en commerce

Inzicht in de kleurenpsychologie is helaas niet altijd zwart-wit. Er is heel veel discussie over de precieze invloed van kleur op ons denken en doen. De reden is simpel: verschillende mensen kunnen kleuren verschillend waarnemen. Dat heeft enerzijds te maken met persoonlijke voorkeur, maar ook met ervaringen uit het verleden, opvoeding en culturele verschillen. Zo rouwen ze in het Westen in het zwart en in het Oosten in het wit. Roze associëren we met meisjes en blauw met jongens. Maar wist je dat de babykleuren pas in 1940 werden vastgelegd door Amerikaanse fabrikanten? Door de genderafhankelijke kleur kon kleding minder hergebruikt worden. De kleurcode was dus een slimme marketingzet en had niets te maken met biologische voorkeuren. Het zit vandaag wel nog stevig ingebakken in ons denkpatroon.

Show your true colours

Om maar te zeggen: kleur bekennen vraagt best wel wat denkwerk. Omdat het verschillende reacties kan oproepen bij je doelpubliek. Positieve én negatieve. Probeer jezelf een duidelijk beeld te vormen van de kleur die je doelgroep aanspreekt, je boodschap kracht bijzet en je huisstijl ondersteunt. Een definitieve keuze gemaakt? Ga dan gerust all the way. Dompel niet enkel je naamkaartje en merchandising onder in je bedrijfskleur(en), maar geef ook het interieur en die bedrijfswagen een likje identiteit. Lekker opvallend of strategisch subtiel. Precies wat bij jouw merk past.

InterMedia-kleurencode

Ook voor onze vier eigen divisies deed InterMedia kleurrijk denkwerk.

  • Print. In een krachtige rode kleur die matcht bij een straf medium en aanzet tot actie.
  • Digital. Een blauw tintje voor de nodige professionaliteit en betrouwbaarheid. We gieten online campagnes in cijfers en meten tot we álles weten.
  • Creative. Verpakt in prachtig paars. Met een stevige dosis creativiteit, magie én mooie ontwerpen staat deze kleur voor eindeloze fantasie.
  • Academy. Gehighlight in geel. Prikkelt de nieuwsgierigheid van klanten en medewerkers. Speels, spontaan en leerrijk.
De kleur van je logo: zegen of … vloek?

Kleur bekennen 

Wordt het je nu even groen en geel voor de ogen? En lukt het je maar niet om de juiste kleurkeuze te maken? Wij zetten je graag op weg. Probeer je merk en bedrijf samen te vatten in een drietal krachtige woorden en koppel ze vervolgens aan één of meer kleuren door middel van bovenstaande tabel. Wedden dat het je straks witte rook oplevert?

Toch nog niet zeker van jouw kleurkeuze?

Onze ContentMakers staan voor je klaar. We kiezen de juiste kleuren, vormen & spelen met toffe ontwerpen.

Contacteer ons!

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.