Zien doen is zélf doen: micro-influencers in de lift

12 februari 2024
Influencers bestaan in alle vormen en maten. Van lokale profielen met een klein en kwalitatief bereik tot de big ones met miljoenen volgers. Influencermarketing kan dus gerust op het marketingmenu van je kmo. We graven dieper!
Zien doen is zélf doen: micro-influencers in de lift

Volgens de SMI Barometer 2023 volgt maar liefst 75% van de bevraagde 25- tot 39-jarigen één of meerdere influencers. Een grote doelgroep dus die je via sociale media kan bereiken. Authenticiteit is daarbij hét sleutelwoord. Een match tussen merk en influencer vormt de solide basis. Een lokale sportwinkel die de tennisheld uit het dorp strikt voor promo? Dat zit gewoon goed.

Zien doen is zélf doen: micro-influencers in de lift

Een-op-eengevoel

Er bestaan verschillende soorten influencers: van nano tot mega. Van een kleine specifieke doelgroep tot de grote beroemdheden. Micro-influencing is aan een straffe opmars bezig door de hechte community volgers die zich in dit segment bevinden. Met een volgersaantal tussen de 5.000 en 100.000 zorgen zij ervoor dat jouw product of dienst op een oprechte manier in beeld komt.

Onder die volgers? Profielen die lijken op de influencer óf ze als een voorbeeld zien. Een beetje de vriend of vriendin die ze altijd al wilden. Het is alsof de influencer hun een persoonlijk berichtje stuurt: “Hey, dit product is écht de moeite waard.” Dat persoonlijke en herkenbare zorgt voor de ideale voedingsbodem om jouw merk in de kijker te zetten.

Bewezen impact

Volgens onderzoek blijft influencermarketing een effectieve manier om (nieuwe) klanten aan te trekken. Zien doen is zélf doen. Bijna 28% van de 25-plussers in het onderzoek van de SMI-barometer gaf aan dat ze al eens producten of diensten kochten die ze zagen bij een influencer. Waar wacht je nog op?

Op zoek naar de juiste (micro-)influencer? Stel jezelf drie vragen.

  1. Is het een eenmalige samenwerking of een partnership op lange termijn? Wanneer je op lange termijn werkt, creëer je een merkambassadeur.
  2. Wie past bij de waarden van mijn bedrijf? Hoe groter de match, hoe groter de kans dat volgers je zullen ontdekken.
  3. Welke doelgroep heb ik voor ogen? Op basis van die keuze ga je op zoek naar de juiste (regionale) influencer die de boodschap creatief kan overbrengen.
Hulp nodig bij je zoektocht?

Onze experts trekken alle registers open om de perfecte micro-influencer voor jouw zaak te zoeken.

Contacteer ons

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.