De mogelijkheden van adverteren op social media worden ingeperkt

4 augustus 2023

Er zijn heel wat veranderingen op til in digiland. Zeker op vlak van privacy en dataverzameling. Wat wijzigt er precies? Hoe beïnvloedt het jouw bedrijf? En hoe bereid je je hierop voor? In dit artikel brengen we je volledig op de hoogte.

De mogelijkheden van adverteren op social media worden ingeperkt

Eerst een woordje uitleg rond data … Zodat je helemaal mee bent. De wetgeving rond privacy en dataverzameling blijft verstrengen. Dit heeft grote gevolgen voor bedrijven die online willen adverteren. Vandaag verzamelen we verschillende data van websitebezoekers door cookies, kleine stukjes code op websites. We onderscheiden drie soorten data:

  • First party-data: data uit eerste hand, die je direct van je klanten verzamelt. Voorbeeld: data uit invulformulieren.
  • Second party-data: info die je elders krijgt, ruilt of aankoopt. Voorbeeld: jij verkoopt fietsen en wisselt data uit met een bevriende ondernemer die fietstochten organiseert.
  • Third party-data: grote hoeveelheden aangekochte data met info over jouw doelgroep. Voorbeeld: data van Nielsen over het aankoopgedrag van vrouwen tussen 30 en 45 jaar.
Hulp nodig met jouw online marketing?

Onze ContentMakers staan voor je klaar en helpen je graag verder. Zo kan je bij ons terecht voor een website op maat, social media, e-mailcampagnes, Google Ads en nog zoveel meer.

Bekijk ons volledige digitale aanbod
    Om juist te kunnen targeten, gebruik je best een combinatie van de drie soorten data. Althans, zo gaat het vandaag … Het ziet er nu naar uit dat de nieuwe wetgeving het gaat verbieden om nog gebruik te maken van data die je verkrijgt van andere websites of databronnen. First party-data winnen dus enorm aan belang. Je begint dit type van data dus best nu al structureel te verzamelen!

De weg naar first party-data

First party-data bieden je informatie over je websitebezoekers. Wie zijn ze? Wat interesseert hen? Naar wat gaan ze op zoek? Hoe navigeren ze door je pagina’s? … Je kan een deel van deze informatie rechtstreeks opvragen. Bijvoorbeeld via je contact-, offerte- en andere websiteformulieren. Of je kan de informatie opsporen via onderliggende trackingcodes. Hoe ver scrollen bezoekers op je pagina? Hoelang blijven ze lezen? Op welke knoppen klikken ze? De codes ‘volgen’ je bezoekers en schetsen zo een gedetailleerd inzicht in hun surfgedrag.

Ook sociale media, mailings en feedbackformulieren zijn waardevolle bronnen van informatie. Om zoveel mogelijk data uit verschillende hoeken te verzamelen, is een doordachte 360°-strategie aangewezen.

De mogelijkheden van adverteren op social media worden ingeperkt

Waarom zijn first party-data zo belangrijk?

First party-data zijn de meest relevante data. Ze geven informatie waarmee je relevantere en persoonlijke advertenties kan tonen aan je huidige klanten. Dat verhoogt hun betrokkenheid. En zoals je weet: bestaande klanten behouden, is goedkoper dan nieuwe klanten aanwerven. 

Die nieuwe klanten bereik je bovendien makkelijker dankzij first party-data. Ze stellen je namelijk in staat om gerichter te adverteren. Zo verspil je geen budget aan irrelevante doelgroepen. Ten slotte verbeter je ook je inzicht in de customer journey van huidige klanten en leer je hoe ze evolueren tussen de verschillende kanalen in je omnichannelstrategie. 

Streamer

First party-data geven je inzicht in de customer journey én helpen je om gerichter te adverteren: naar bestaande én toekomstige klanten.

Wil jij je doelgroep blijven bereiken
op social media in de toekomst?

5 ultieme tips:

  • Installeer pixels op je website. Zo track je je websitebezoeker en bereik je hem opnieuw met nieuwe advertenties.
  • Werk zoveel mogelijk met online formulieren. Creëer relevantie content voor je doelgroep (denk brochures, whitepapers, …) en laat deze gratis downloaden in ruil voor persoonlijke gegevens.
  • Blijf je websiteverkeer analyseren. Heb jij de update van Google analytics naar GA4 al doorgevoerd? Zo volg je je websitebezoekers accurater.
  • Bouw een community op je sociale media. Deel boeiende content zodat je (potentiële) klanten je volgen op LinkedIn, Instagram, TikTok, Facebook, WhatsApp …
  • Kies de juiste tool om je first party-data te verzamelen. Met een CRM-softwarepakket zoals Hubspot breng je de buyer journey in kaart, de volledige weg die een klant aflegt alvorens hij koopt bij jou. Bovendien laat Hubspot toe om je sales- en marketingactiviteiten te automatiseren.
Ontwikkel je vaardigheden op sociale media met behulp van onze opleidingen.

In onze Academy delen we onze kennis met ondernemers & marketeers. Bekijk onze opleidingskalender of vraag een opleiding op maat aan.

Onze ervaren online experten & lesgevers tillen je marketingskills op sociale media naar een hoger niveau.

Bekijk onze opleidingskalender

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.