Follow the leads: print als ultieme lead magnet

16 februari 2023

Ontdek de kracht van leads: zowel online als offline, het draait om echte verbinding. Want knoop het goed in je oren: een lead is een mens van vlees en bloed.

Follow the leads: print als ultieme lead magnet

Knoop het goed in je oren: een lead is een mens van vlees en bloed, een potentiële klant die interesse toont in jouw bedrijf en vraagt: ‘Hoi, aangenaam. Wat kan jij als bedrijf voor mij betekenen?’ Mogelijks hebben ze je via een informatieve en inspirerende blogpost gevonden. Of hebben ze je leren kennen door middel van een verleidelijke call to action. Of een opvallende advertentie op sociale media, in de krant of op andere kanalen. Het maakt niet uit vanwaar ze komen, want ze zijn er nu, en het is van groot belang dat je laat merken dat je ook aan hen denkt. Dat je oprecht blij bent dat jullie in contact zijn gekomen. Wat volgt, is de essentiële start van lead generation. Waarin je de kans hebt om hen verder te betrekken bij jouw bedrijf en te laten zien welke waarde je kunt bieden.

Ook inzetten op print?

Hebben we je interesse in onze magazines opgewekt? Ontdek onze titels met hun verspreidingsgebieden, publicatiedata, tarieven en nog veel meer.

Lees meer over onze magazines

Effectieve lead generation zowel online als via traditionele media

Op zoek naar Nemo

Lead generation gebeurt niet op goed geluk. Je bent immers op zoek naar Nemo in een zee van clownvissen. En die Nemo moet dan ook nog eens op zoek zijn naar Dory: jouw product of dienst. Het is dus belangrijk dat je eerst de doelgroep vastlegt. Eens je die doelgroep hebt uitgevist, kan je verschillende – weldoordachte – lijntjes uitgooien om de leads ook effectief in beweging te brengen. Je kan bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper aanbieden op je landingspagina. In ruil voor contactgegevens, natuurlijk. Of je kan een korte quiz opzetten waarvan jouw lead de resultaten via mail binnenkrijgt. Maar hiervoor eerst het mailadres moet achterlaten. 

De kracht van traditionele media

Een vaak voorkomende misconceptie is dat lead generation uitsluitend online gebeurt. Ook vóór het internettijdperk – jawel dat heeft ooit bestaan – zochten bedrijven en merken naarstig naar nieuwe prospects, nieuwe leads. Hoe? Via traditionele media. Denk aan kranten, magazines en radiospots. Via die kanalen kan je vandaag nog altijd potentiële klanten aantrekken. Meer nog, de concurrentie is er minder moordend als online. Wat dacht je bijvoorbeeld van een brochure als lead magnet? Print gaat verder als het louter in de kijker zetten van een product of dienst. Het kan een natuurlijke, niet opdringerige manier zijn voor potentiële klanten om jou te leren kennen, en omgekeerd. Zie het als een laagdrempelige speeddate. Een opwarmertje voor het echte werk.

Resultaten

Onze klant Temur was overtuigd. Dus plaatsten we een leuke advertentie mét bon in ons magazine inUwgemeente. Die bon gaf klanten recht op korting bij hun volgende wasbeurt. Een oldskool voorbeeld van lead generation. Je maakt potentiële klanten warm voor de frisse diensten van de carwash. Meer specifiek klanten die in de buurt wonen: de juiste doelgroep dus. Het resultaat? Maar liefst 55% meer bezoekers na de lancering. Meer dan 277 klanten toonden hun bonnetje bij afrekenen. Print is dus duidelijk ook meetbaar. Misschien niet in dezelfde statistieken als online maar de stijging in klanten was echt opvallend. Natuurlijk knipt niet iedereen een bonnetje uit, maar de advertentie toont wél aan dat je nieuwe klanten ook kan bereiken via traditionele media. Print, dood? Hell no!

Print toont dat nieuwe klanten ook via
traditionele media bereikt kunnen worden.

Het juiste kanaal

Het is heel belangrijk dat er een organische klik is tussen jouw advertentie en het advertentiekanaal. Hou dus je doelpubliek én jouw doelen scherp in de gaten. Wil jij ook graag offline adverteren in één van onze boeiende mediatitels? We hebben vier diverse namen in ons portfolio: MAXzine, Content, Kempenklok en inUwgemeente. We bekijken samen welk kanaal in jouw straatje past.

Klinkt het allemaal iets te ingewikkeld?

Onze ContentMakers weten er alles van! Neem dus gerust contact op met ons team en wij helpen je graag verder.

Contacteer ons

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.