Hoe Google bijdraagt aan jouw bedrijfssucces

18 september 2023

Ontdek de voordelen van Google als marketingtool.

Hoe Google bijdraagt aan jouw bedrijfssucces

3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Dat is het aantal searches dat Google dagelijks verwerkt. Moeten we het nog zeggen: het bedrijf vervult intussen een centrale rol in het leven van de mens. Onder andere Google Maps, Google Translate, Google Earth en – niet te vergeten – Google als zoekmachine vallen niet meer weg te denken uit ons onlineleven. De mogelijkheden zijn oneindig. Dat geldt ook voor bedrijven. Want met Google kun je jouw doelgroep eenvoudig én efficiënt bereiken. Ontdek hier de voordelen van Google als marketingtool.

Onze digitale experts staan voor je klaar!

Onze experts staan klaar om samen jouw SEA naar een hoger niveau te tillen en je doelen te verwezenlijken.

Ontdek onze services

Elke dag Google

Google is als businessmodel een succesverhaal. Het is intussen 1.270 miljard dollar waard als onderdeel van Alphabet Inc. De rode draad doorheen de evolutie sinds de oprichting in 1998? Een centrale rol spelen in ieders leven. Onze zoekopdrachten geven onze interesses als gebruiker weg. Google heeft door de jaren heen dus een enorme rijkdom aan gebruikersdata verworven. Niet alleen de zoekmachine, maar ook YouTube en andere services maken steevast deel uit van ons digitale leven. En dat helpt Google om ons aankoopgedrag te ontrafelen. Wat op zijn beurt weer handige info oplevert voor bedrijven die gericht op zoek zijn naar nieuwe onlineklanten.

Google Ads

Gericht is hierbij het sleutelwoord. Google Ads maakt het mogelijk om tegen betaling eigen advertenties te tonen aan gebruikers. En zo de juiste gebruikers naar je website te lokken. Het grote voordeel van Google Ads is namelijk dat je heel gesegmenteerd kunt adverteren. Met dank aan de enorme hoeveelheid gegevens waarmee Google zijn gebruikers in kaart brengt.

Personen met interesse in schoenen, mode, vastgoed, tuinieren, voetbal, … Google bakent ze keurig voor je af en zorgt ervoor dat jouw advertentie de juiste persoon bereikt. Idem wanneer je een bepaalde leeftijdsgroep of geslacht wilt bereiken.

Hoe Google bijdraagt aan jouw bedrijfssucces

Zoekwoordenanalyse

De bekendste vorm van adverteren op Google zijn de tekstadvertenties. Je betaalt om je tekst te laten verschijnen tussen de resultaten van een zoekopdracht. Met andere woorden: wanneer een bepaald type gebruiker een specifiek ‘zoekwoord’ in Google intikt. Hoe bepaal je bij welke zoekwoorden jij best opduikt? Door eerst zelf een zoekwoordenanalyse uit te voeren. Dat levert je inzicht in het zoekvolume naar specifieke woorden, maar ook in de concurrentiegraad en dus … de kostprijs.

Deze prijs is namelijk afhankelijk van de concurrentie, campagne-instellingen en kwaliteit van de advertentie en website. Tussen de resultaten van ‘schoenen’ staan is bijvoorbeeld duurder dan tussen die van ‘privéjet’. De exacte prijs? Die wordt bepaald op een onlineveiling die Google automatisch houdt bij elke uitgevoerde zoekopdracht.

Video’s, animaties en meer

Adverteren kan ook in de vorm van video’s, afbeeldingen, animaties of zelfs de productcatalogus van je webshop. Dat werkt net iets anders dan tekst-ads. Animaties verschijnen niet per se als resultaat van een zoekwoord. Ze kunnen ook opduiken op websites die deel uitmaken van het uitgebreide netwerk dat Google rond zich spint. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwssite of een trendy platform.

Websites die Google-advertenties willen tonen, moeten zich eerst bij Google aanmelden. Ze verdienen hier een commissie op. Tegelijk breidt Google op deze manier zijn bereik sterk uit én verzamelt het nog meer gebruikersdata zodat het nog gerichtere segmentering mogelijk kan maken. Een win-winsituatie dus. Of win-win-win wanneer jij een platform of website uitkiest die jouw kerndoelgroepen graag frequenteren.

Videoadvertenties vind je meestal terug binnen YouTube – voor, na of zelfs tijdens de video die je bekijkt. Ook dit platform is onderdeel van Alphabet Inc. Welke advertentietool jij het best inzet voor jouw bedrijf? Dat is afhankelijk van je doelstellingen en je doelgroep.

Blijven optimaliseren leidt tot betere campagneresultaten op lange termijn.

Voordelen voor je bedrijf

Adverteren via Google neemt heel wat tijd in beslag. Maar als je het consequent opvolgt en de aandacht schenkt die het verdient, loont het. Google inzetten heeft alleen maar een positieve invloed op je marketingmix. Blijven optimaliseren leidt tot betere campagneresultaten op lange termijn. De moeite om te integreren in je bedrijfsplan? Zeker.

Hulp nodig?

Bij de zoekwoordenanalyse of om Google gericht in te schakelen in je mediamix? Inspiratie nodig voor een tekstadvertentie, een filmpje of animatie? Google ons ;-) of neem rechtstreeks contact op met ons.

Contacteer ons

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.