INTERVIEW: Het ondernemersverhaal van Kevin van Cats & Dogs

7 november 2023

Laat je inspireren door Kevin zijn aanstekelijk ondernemersverhaal en hoe ons DNA-traject hier een bijdrage aan heeft geleverd.

INTERVIEW: Het ondernemersverhaal van Kevin van Cats & Dogs

Schilde, Sint-Job, Kalmthout, Rijkevorsel, Lier, Sint-Katelijne-Waver en sinds kort ook Westerlo. Wat zo’n twintig jaar geleden begon als een kleine dierenspeciaalzaak is vandaag uitgegroeid tot een groep van zeven winkels waarin zaakvoerder Kevin Massart blijft vernieuwen. “Van een klassieke speler zijn we met Cats & Dogs geëvolueerd naar een expert in natuurlijke producten. De sleutel tot succes? De kwaliteit van onze producten én de kennis van onze mensen, die als echte adviseurs in de winkel staan.”

Vanwaar die ommezwaai naar natuurlijke producten?

“Tot 2018 hadden we een traditioneel aanbod en verkochten we eigenlijk alle gekende producten die je vandaag ook nog bij de gekende ketens vindt. Daarin wilde ik echter het verschil maken, door meer de focus te leggen op kwaliteit, natuurlijke producten en adviesverlening. Ik geloof ook voor mezelf sterk in gezond eten en gezond leven, waarom zouden we dat niet doortrekken naar onze bedrijfsactiviteiten?”, steekt Keven Massart van wal. “Sindsdien is er heel wat veranderd, al hebben we er altijd over gewaakt om dat stap voor stap te doen en verloopt de transitie in de winkels van het eerste uur veel geleidelijker. Je wil je klanten niet wegjagen.”

Eigen academy

Een aanpak die de juiste bleek, want sindsdien is de groep, op dat ene coronajaar na, ieder jaar met een vestiging gegroeid. “Dat kan alleen maar doordat we trouw blijven aan ons DNA. Toegegeven, dat is niet altijd eenvoudig. De merken die je bij ons vindt zijn dan wel kwalitatief uitstekend, ze genieten geen grote naamsbekendheid. Precies daarom zijn de juiste medewerkers zo ontzettend belangrijk: ze hebben niet alleen een passie voor dieren, maar ook voor dat natuurlijke aspect. Ja, de neuzen staan hier steeds in dezelfde richting (lacht). Aan hen om onze klanten correct te adviseren en onze visie mee uit te dragen. Met een eigen academy zorgen we er trouwens voor dat ons team de vinger aan de pols houdt. Dat zorgt voor blije baasjes en dieren.”

Blije bazen

Over blije bazen gesproken. Voor de opening van de zevende vestiging besloot Kevin een DNA-groeitraject te volgen bij InterMedia. “Een interessant traject, dat na een grondige intake over verschillende sessies verliep. Een echte aanrader. Op bepaalde vlakken kregen we de bevestiging dat we goed bezig waren, op andere vlakken kregen we verfrissende ideeën aangereikt. Met als resultaat een sterke waardepropositie, verschillende buyer persona’s en enkele heldere doelstellingen, zoals 250 kopende klanten op de grote opening in Westerlo. Al dat sparwerk goten we in een compleet communicatieplan waarin we online en offline combineerden. Een ijzersterke leidraad in de aanloop naar de opening en de opvolging achteraf.”

Geen chatbot

Op zijn lauweren rusten? Daar denkt Kevin niet aan. “Daarvoor geloof ik te sterk in ons verhaal. We blijven dus steeds op zoek naar nieuwe producten en willen de offline beleving ook vertalen naar een online verhaal. Enerzijds met de webshop Food4Pets, een aparte businessunit die we stap voor stap ombouwen om te laten aansluiten bij onze missie. Anderzijds werken we achter de schermen ook aan de webshop van Cats & Dogs. Ook online maken we trouwens duurzame keuzes: van het verpakkingsmateriaal tot en met het transport. Heb je een vraag, dan wordt die niet beantwoord door een onpersoonlijke chatbot, wél door onze enthousiaste adviseurs. Ik blijf ervan overtuigd dat we alleen zo het verschil maken. En stap voor stap de markt mee veranderen.”

Meer lezen?

Interesse in marketing die rendeert en handige tips en tricks over praatmakende onderwerpen? Download dan hier onze laatste nieuwe editie van Cont.I.nu en laat je inspireren.

Download Cont.i.nu

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.