Print is springlevend!

3 oktober 2023

Print moest zelfs nooit zijn troon afstaan aan het zoveelste nieuwe medium. Ook niet toen TikTok in geen tijd de wereld veroverde en we massaal in ons kot moesten blijven. Wij geven het je zwart op wit: print is onsterfelijk.

Print is springlevend!

Het geheim van dat eeuwige leven? De vele gedaanten die print sinds de uitvinding van de boekdrukkunst aannam. En dat is intussen toch al zo’n slordige zeshonderd jaar geleden. Print wist zich al die tijd aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Een medium van vele oorlogen. Letterlijk. Dat telkens weer zag, kwam en overwon. Of zich simpelweg opstelde als bondgenoot van andere media. Om onder het motto ‘één voor allen, allen voor één’ nooit echt in te boeten aan belang en van zichzelf een onmisbare pion te maken in de klassieke mediamix.

Die flexibiliteit combineert print met standvastigheid en enkele immer blijvende eigenschappen: het papier dat je kan ruiken en voelen, de directe confrontatie met de lezer en de oneindige grafische mogelijkheden. Onbuigzame troeven die print telkens opnieuw dat tikkeltje extra geven. Over generaties heen.

Print inschakelen in jouw communicatieplan?

Vergeet niet om ook print een plekje te geven in jouw 360° strategie. Wij bieden toffe mogelijkheden met onze krantjes en magazines.

Ontdek onze magazines

Vertrouwen en rust

Tot daar ons ietwat romantische betoog voor print. En ja, natuurlijk pleiten wij vóór. Het was, is, en blijft onze business. Maar we zien nu eenmaal dat het werkt. Nog steeds. We horen wat klanten ervaren en merken wat er op de markt gebeurt. Die is heus niet zo digitaal beladen als je denkt. Wist je dat digital natives, Gen Z en millennials meer printkanalen lezen dan andere leeftijdscategorieën? En maar liefst 79% van de mensen actie onderneemt na het zien van een printadvertentie?

Dat heeft voor een stuk te maken met betrouwbaarheid. Het internet staat bol van fake news. Reclame in printmedia straalt vertrouwen en degelijkheid uit. Print is ook angstvrij. Als lezer hoef je je geen zorgen te maken over spam, privacy en 1001 pop-upschermen. Even een rustmomentje. Ook voor de ogen. Steeds meer mensen zweren bij een digitale detox. Ze beseffen dat de hele dag ‘schermpje kijken’ niet meteen gezond is. Daarom ruilen ze de digitale wereld maar wat graag in voor een magazine, folder of roman. Bladeren door de boekskes of heerlijk wegdromen in een meeslepend verhaal.

Print is springlevend!
Print is springlevend!

Opvallen is de boodschap

Nog zo’n bewijs dat print elke crisis moeiteloos omzeilt? COVID-19. Ere wie ere toekomt: tijdens de coronapandemie steeg het aantal printabonnementen met 25 tot 30%. En die tendens zet zich door. De sector van niche- en luxemagazines boomt. Mensen zoeken gerichte, deskundige en kwalitatieve content. Geef toe: er gaat toch ook niets boven een gloednieuw tijdschrift of ochtendfris dagblad dat ’s morgens in je bus of op je deurmat valt?

Een onderzoek van bpost toont aan dat 57% van de Belgen fysieke post verkiest. Opnieuw hebben we het niet enkel over de zilveren generatie. Bij de 18- tot 24-jarigen is 79% benieuwd wat er in de brievenbus zit. Zelfs van een direct mailing worden ze blij! Gepersonaliseerd drukwerk streelt het ego en prikkelt de verbeelding. In die mate dat 53% van de gedrukte mailings een levensduur heeft van zeven dagen of meer. De kans om gezien te worden is daarmee een stuk groter dan dat eerder vergankelijke berichtje in je Postvak IN.

Eindeloze materialen en kleuren

Dankzij de hedendaagse ontwerp- en printtechnieken is opvallen bovendien een koud kunstje. Een uitnodiging in goud of een naamkaartje op hout? Het kan állemaal. Met materialen en kleuren kan je eindeloos spelen. Dat deden we al als kind. Misschien blijft daarom onze liefde voor papier en drukwerk ons leven lang overeind. En laten we print nooit sterven.

Je communicatieplan opstellen?

Vergeet niet om ook print een plekje te geven in jouw 360° strategie. Wij bieden toffe mogelijkheden met onze krantjes en magazines.

Ontdek onze magazines!

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.