Scoren op
sociale media

23 augustus 2023

Alles uit je sociale media halen? Onze experten geven je 5 tips waarmee jij gegarandeerd scoort op Facebook, Instagram en LinkedIn. Ga voor deze 'big five' en test het uit.

Scoren op sociale media

Als ondernemer kan je niet meer buiten de sociale media om. Allemaal goed en wel, maar hoe zet je ze nu zo optimaal mogelijk in? Het internet puilt uit van tips en tricks. Zóveel dat je door de online bomen het digitale bos niet meer ziet. In deze overvloed aan informatie, is het cruciaal om een duidelijk kompas te hebben.

Wij geven je om die reden deze vijf hapklare do’s-and-don’ts mee om in je social backpack te stoppen. Zo ga jij succesvol op jacht naar likes, reacties én … nieuwe klanten.

Van zero to hero op social media?

Leer zelf de kneepjes van het vak om jouw sociale media met succes te beheren. Ontdek onze opleidingskalender en schrijf je in voor één van onze opleidingen.

Ontdek ons opleidingsaanbod

1 - Creëer betrokkenheid

Hoe gebruik jij je sociale media? Analyseer je inspanningen en stimuleer engagement voor een groter bereik. Stel je berichtgeving zo op, dat lezers zich betrokken en aangesproken voelen. Dat zet aan tot (re)actie. Een interessante vraag, opvallende foto of catchy video trekken de aandacht en triggeren je achterban. Schiet niet in het wilde weg, maar focus op je doelgroep. In functie daarvan bepaal je het onderwerp van je bericht. Ga niet te breed en kies telkens voor een niche binnen je vakgebied.

2 - Maak een buyer persona

Zorg dat je alles weet van je kernklant. Creëer een of meer fictieve personen en breng die tot leven. Zo gedetailleerd mogelijk. Definieer eigenschappen (leeftijd, gezinssituatie, …), interesses en andere karakteristieken. Plak er zelfs een naam en foto op. Met je buyer persona kan je aan de slag om je kerndoelgroepen verder te verfijnen. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: wat zijn hun specifieke noden en verwachtingen? Eens je het complete plaatje voor ogen hebt, kan je je potentiële klant heel gericht benaderen en posts plaatsen die er echt toe doen.

3 - Plan (of besteed uit)

Geen tijd? Het is te cliché om waar te zijn. Je sociale media beheren is een wezenlijk en volwaardig onderdeel van je communicatiebeleid. Of je nu een eenmanszaak of kmo runt. Ga methodisch aan de slag om tijd te besparen en efficiënter te werken. Bijvoorbeeld door middel van een contentplan, vaste rubrieken en populaire inhaakmomenten zoals feestdagen en de actualiteit. Écht te druk? Leg de opdracht bij een van je medewerkers of besteed je volledige socialemediabeleid uit.

4 - Bepaal SMART-doelstellingen

Wees slim en formuleer vooraf concrete doelstellingen. Maak ze meetbaar met deadlines en cijfers. Bijvoorbeeld: een klachtendaling van 25% binnen het jaar of 5 extra salesafspraken per maand. Houd het wel realistisch! Zonder strategische doelen is het onmogelijk om te bepalen of je op de goede weg bent en dreig je te verdwalen in de socialemediawoestijn. Las periodieke evaluatiemomenten in en gebruik je SMART-doelstellingen om je acties te analyseren en bij te sturen waar nodig.

5 - Laat je zien, luister en leer

Steek je niet weg achter je sociale media maar toon wie je bent. Want jij maakt deel uit van je merk. Mensen houden van authenticiteit en de persoon achter het verhaal. Laat zien wie je medewerkers zijn en zet hun bijdrage in de verf. Maar opgelet: vertel niet alleen maar over jezelf. Laat ook je potentiële klanten aan het woord. Zo toon je je luisterbereidheid en leer je tegelijk meer over hun ervaringen met jouw product of dienst.

Nood aan nóg meer tips?

In onze Academy delen we onze kennis met ondernemers & marketeers. Bekijk onze opleidingskalender of vraag een opleiding op maat aan. Onze ervaren online experten & lesgevers tillen je marketingskills op sociale media naar een hoger niveau.

Ontdek onze opleidingskalender

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.