Succesvolle CTA’s

14 september 2022

Call to wat? Hoe laat je je prospecten overgaan tot actie? In deze blog leren wij je CTA's maken die meteen doen converteren.

Zo maak je CTA's die meteen doen converteren

Jouw responsieve website is actief. Je landingspagina’s staan klaar. Je advertenties op sociale media en in zoekmachines staan ingesteld en jouw potentiële klanten vinden moeiteloos hun weg naar je website. Je mailing is ingepland en klaar om te versturen. En verder? Natuurlijk wil je dan dat je prospecten ook overgaan tot actie. Maar hoe precies?

Het belang van overtuigende calls to action voor conversie en actie

Door, de naam zegt het al zelf, calls to action te verwerken in je communicatie. Call to wat? Juist, je lezers aansporen om een gewenste handeling uit te voeren oftewel te converteren. Zoals inschrijven voor je nieuwsbrief, een kortingsbon aanvragen, een afspraak inplannen of waardevolle content downloaden. Vaak gebeurt dat in ruil voor gegevens die je klant achterlaat in een formulier. En in de nabije toekomst wordt first-party data verzamelen bovendien alleen maar belangrijker. Maar hoe krijg je je prospecten zover?

Hulp nodig met jouw online marketing?

Onze ContentMakers staan voor je klaar en helpen je graag verder. Zo kan je bij ons terecht voor een website op maat, social media, e-mailcampagnes, Google Ads en nog zoveel meer.

Bekijk ons volledige digitale aanbod

Dé garantie voor succesvolle CTA’s? Wij helpen je op weg!

De juiste soort CTA …

De ene call to action is de andere niet. Grof verdeeld zijn er 3 verschillende soorten CTA’s: afbeelding-CTA’s, knoppen en in-line CTA’s. Afbeelding-CTA’s en knoppen leiden je naar een andere landingspagina waar je een actie kan ondernemen. Afbeelding-CTA’s lijken sterk op een banner en combineren tekst met beelden. Vaak is de volledige afbeelding aanklikbaar. Knoppen bestaan daarentegen louter uit tekst die zich visueel onderscheidt van de rest van je pagina en komen het meeste voor. In-line CTA’s zijn niet meer dan een hyperlink achter een zinsdeel in je alinea. Daardoor wordt dit type voornamelijk gebruikt om interne linken te leggen tussen je verschillende content op je website, wat dan weer goed is voor je SEO en om je lezer je website verder te laten ontdekken.

… op de juiste plek

Dé gouden tip? Voorzie voldoende calls to action op je pagina, zonder te overdrijven. Begin en eindig alvast met een CTA. Zorg in het begin zeker voor een afbeeldings-CTA om de aandacht te trekken. Maar ook tussen alinea’s kan je een CTA verwerken op voorwaarde dat het op een relevant moment is en je dit niet na elke alinea doet. Daarnaast sta je ook best even stil met het “above the fold” punt, oftewel het bovenste deel van je website of mailing dat je ziet zonder dat je moet scrollen. Of je je eerste CTA voor of na dit punt plaatst, hangt af van de situatie. Wil je meer leads, of wil je leads van betere kwaliteit? Is jouw product of dienst vanzelfsprekend, of heeft je potentiële klant eerst wat meer uitleg nodig voor je actie kan verwachten? Met deze plaatsing valt heel wat te experimenteren!

Zo maak je CTA's die meteen doen converteren

Kort maar krachtig

De tekst op je knop is een cruciaal onderdeel van je CTA. Hou hem kort maar krachtig. Met een actiegericht werkwoord spreek je je lezer aan. Maak het persoonlijk door termen zoals “ik” en “mijn” te gebruiken. Je CTA knoptekst geeft meteen een duidelijk beeld weer van de waarde die jij te bieden hebt én wat je verwacht dat je klant doet. Waarom zou je lezer op die knop moeten drukken? Creëer urgentie door woorden zoals “nu”, “enkel vandaag”, “laatste kans”, “unieke aanbieding” toe te voegen, zonder pushy over te komen. Wees daarnaast consequent: heb je het over heel je landingspagina over een e-book dat je kan downloaden, gebruik die term dan ook op je knop in de plaats van opeens over “een PDF” te praten.

All eyes on the CTA

De CTA moet opvallen en zich onderscheiden van de rest, zonder daarbij de algemene stijl uit het oog te verliezen. Werk met contrasterende kleuren die aansluiten bij je huisstijl. Voorzie voldoende witruimte zodat je knop of banner zeker in het oog springt. De meeste mensen scannen een webpagina in een F-patroon. Maak je CTA dus voldoende groot zodat hij ook opvalt wanneer mensen je pagina al scannend doornemen. Meerdere CTA’s toevoegen? Geen probleem, maar leg duidelijk een prioritaire CTA vast en trek dit ook door in de vormgeving ervan. De andere CTA maak je dan net een tikkeltje minder opvallend.

Op je webpagina of in je e-mail begin
en eindig je alvast best met een CTA.

De ultieme knop?

Wat werkt het beste? Een blauwe of een rode achtergrond? Op welke knoptekst klikken mensen het meeste? Waar plaats je je CTA het beste? Bovenaan de pagina of mailing of iets verderop? Eenmaal je CTA staat ingesteld, kan je nog een stapje verder gaan door varianten te maken en A/B testen uit te voeren. Doe je dit op regelmatige basis, dan gaan je CTA’s enkel maar beter afgestemd worden op je doelpubliek.

Trend/tool

Wat denk je van CTA knoppen die volledig zijn aangepast op elk individu? Onderzoek wijst uit dat gepersonaliseerde CTA’s maar liefst 202% efficiënter zijn! Zo kan je aangepaste CTA’s voorzien op basis van locatie of taal of zelfs andere informatie die je al hebt verzameld over je prospect. Iemand die al verder in de customer journey zit, gaat op die manier een andere boodschap krijgen dan iemand die jouw website voor de eerste keer bezoekt.

Klinkt het allemaal iets te ingewikkeld?

Onze ContentMakers weten er alles van. Neem dus gerust contact op met ons team en wij helpen je graag verder.

Contacteer ons

Benieuwd naar onze aanpak?

We komen graag kennis
maken met jou en je bedrijf.